Készség- és képességfejlesztő kísérletek óvodás- és kisiskoláskorban - módszerek és eredmények
Szimpóziumunk keretében óvodás- és kisiskoláskorban elindított készség- és képességfejlesztő programokat mutatunk be, melyek mindegyike kontrollcsoportos fejlesztő kísérlet formájában valósult meg. Az első előadás egy kilenc hónapig tartó óvodai zenei képességfejlesztő program eredményeiről számol b...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2012
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
10 |
Kulcsszavak: | Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat, Képességfejlesztés - általános iskola - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60882 |
LEADER | 03079naa a2200181 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta60882 | ||
005 | 20221108115519.0 | ||
008 | 190830s2012 hu o 1|| zxx d | ||
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
245 | 0 | 0 | |a Készség- és képességfejlesztő kísérletek óvodás- és kisiskoláskorban - módszerek és eredmények |h [elektronikus dokumentum] |
260 | |c 2012 | ||
300 | |a 138-139 | ||
490 | 0 | |a Pedagógiai Értékelési Konferencia |v 10 | |
520 | 3 | |a Szimpóziumunk keretében óvodás- és kisiskoláskorban elindított készség- és képességfejlesztő programokat mutatunk be, melyek mindegyike kontrollcsoportos fejlesztő kísérlet formájában valósult meg. Az első előadás egy kilenc hónapig tartó óvodai zenei képességfejlesztő program eredményeiről számol be. A kísérlet célja középső csoportos óvodások zenei képességeinek fejlesztése volt. A kutatás a zenei képességek elemi alapkészségekre vonatkozó transzferhatásait is vizsgálta. A zenei képességek fejlesztését az óvónők a megszokott és kialakult napirendbe illesztették, egész napon átívelő zenei tevékenységeket végeztek. Második előadásunk harmadik osztályos tanulók rendszerező képességének tantárgyi tartalomba ágyazott fejlesztését mutatja be. A fejlesztő feladatokat magyar nyelv és irodalom, illetve környezetismeret tantárgyak tartalmába építettük be. A tanórák szinte mindegyikén sor került egy-egy rövid feladat megoldására, ami biztosította azt, hogy a képesség minden összetevőjét működtessék a tanulók. A harmadik előadás témája a helyesírás fejlesztése. A harmadik osztályos tanulókkal végzett fejlesztő programban a helyesírás fejlesztését a beszédhanghallásra alapozva végeztük el. Az előadásban az eredmények ismertetése mellett a napi rendszerességgel alkalmazott játékos feladatokat is bemutatjuk. Az utolsó előadás a matematikai készségek fejlesztésére koncentrál. Bemutatja a MATANDA eszközrendszert, ami hatékonyan alkalmazható a fejlődési fáziskéséssel iskolát kezdő gyermekek esetében is a matematikai készségek fejlesztésére. A kísérletre harmadik osztályban került sor, az eszközrendszerrel a tanítók napi rendszerességgel segítették a tanulók feladatmegoldását. Mind a négy kísérleti programunk igazolta, hogy ezek a készségek, képességek eredményesen fejleszthetők. A programok keretében kidolgozott és kipróbált készségfejlesztési segédanyagok alkalmazására a pedagógusok rövid idő alatt felkészíthetők. Eredményeink alapján javasolható, hogy ezeket az eszközöket, módszereket szélesebb körben alkalmazzák a pedagógusok az óvodai, iskolai munkájuk során. | |
695 | |a Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat, Képességfejlesztés - általános iskola - előadáskivonat | ||
710 | |a Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged) | ||
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/60882/3/pek_2012_138-139.pdf |z Dokumentum-elérés |