Az iskolaválasztás hazai és nemzetközi kontextusa mi történik hazánkban a "suliváró" foglalkozásoktól az első osztály indulásáig? /

In my paper I was looking for the answer to what selection mechanisms are present during the school choice, what happens during the primary school choice process in Hungary? I have previously hypothesized that pre-enrollment “school-waiting” sessions function as a latent selection mechanism, thereby...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bugyi Anett
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2021
Sorozat:Tanulmányok a társadalomról 5
Tanulmányok a társadalomról V. : a Szegedi Tudományegyetem JGYPK ATIKI Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék, ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék, és a BTK Szociológia Tanszék tudományos diákköri munkái 5
Kulcsszavak:Iskolaválasztás - Magyarország, Oktatási szegregáció, Oktatásszociológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/73344
LEADER 02225naa a2200241 i 4500
001 acta73344
005 20210930164900.0
008 210930s2021 hu o 0|| hun d
020 |a 978-615-01-1789-8 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Bugyi Anett 
245 1 3 |a Az iskolaválasztás hazai és nemzetközi kontextusa   |h [elektronikus dokumentum] :  |b mi történik hazánkban a "suliváró" foglalkozásoktól az első osztály indulásáig? /  |c  Bugyi Anett 
260 |c 2021 
300 |a 24-46 
490 0 |a Tanulmányok a társadalomról  |v 5 
490 0 |a Tanulmányok a társadalomról V. : a Szegedi Tudományegyetem JGYPK ATIKI Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék, ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék, és a BTK Szociológia Tanszék tudományos diákköri munkái  |v 5 
520 3 |a In my paper I was looking for the answer to what selection mechanisms are present during the school choice, what happens during the primary school choice process in Hungary? I have previously hypothesized that pre-enrollment “school-waiting” sessions function as a latent selection mechanism, thereby reinforcing educational segregation, and selection is based on the performance during the preparatory sessions and the presumed family background of children. In this case study, I present the results of interviews with principals, educators, and parents. Based on the results, it appears that children’s performance and presumed social background are indeed monitored during the preparatory sessions and, in many places this determines which children will be hired, but practices also vary from municipality to municipality and school to school. The processes revealed suggest that many children are stigmatized during the preparatory sessions and, within most public schools, children deemed problematic are grouped into one or two segregated classes. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Szociológia 
695 |a Iskolaválasztás - Magyarország, Oktatási szegregáció, Oktatásszociológia 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/73344/1/tanulmanyok_a_tarsadalomrol_005_024-046.pdf  |z Dokumentum-elérés