Iskola a COVID után Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról /

Ha 2022-ben újraolvassuk Ivan Illich Die Entschulung der Gesellschaft. Eine Streitschrift című, híres-hírhedt vitairatát az iskoláról, önkéntelenül is felmerül a kérdés, változtatna-e valamit az osztrák-amerikai filozófus és teológus az ott felvázolt, de ma is épp oly radikálisnak ható nézetein? Ha...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Mitnyán Lajos
További közreműködők: Illich Ivan
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Szeged 2022
Sorozat:Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról 2 No. 1
Kulcsszavak:Oktatásfilozófia, Társadalomfilozófia, Oktatáspszichológia, Kultúrfilozófia, Kulturális antropológia, Tudásszociológia
Tárgyszavak:
doi:10.14232/kapocs.2022.1.53-65

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/77907
LEADER 03993nab a2200277 i 4500
001 acta77907
005 20221215125804.0
008 221215s2022 hu o 0|| hun d
022 |a 2786-3484 
024 7 |a 10.14232/kapocs.2022.1.53-65  |2 doi 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Mitnyán Lajos 
245 1 0 |a Iskola a COVID után   |h [elektronikus dokumentum] :  |b Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról /  |c  Mitnyán Lajos 
260 |a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar  |b Szeged  |c 2022 
300 |a 53-65 
490 0 |a Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról  |v 2 No. 1 
520 3 |a Ha 2022-ben újraolvassuk Ivan Illich Die Entschulung der Gesellschaft. Eine Streitschrift című, híres-hírhedt vitairatát az iskoláról, önkéntelenül is felmerül a kérdés, változtatna-e valamit az osztrák-amerikai filozófus és teológus az ott felvázolt, de ma is épp oly radikálisnak ható nézetein? Ha ő is átélte volna a pandémiát, és szembesülnie kellett volna azokkal a kihívásokkal, melyek próbatételek sokasága elé állították az általa „szabályiskolának” nevezett tradicionális iskolarendszert, revideálná-e, és ha igen, mennyiben, zavarba ejtő oktatásfilozófiáját? Ivan Illich hiperidealista, provokatív, de nagyon is elgondolkodtató elképzeléseivel a tradicionális iskoláztatás dilemmáit tematizálja: pl. a. „szabályiskolákat” uraló teljesítménykényszert, a konzumidiotizmusra nevelést, a társadalmi egyenlőtlenségek elmélyülését, a végeláthatatlan kontraszelekciót stb. A pandémia két évének status quo-ja olyan helyzetet teremtett, amelyben a „szabályiskolák” mintegy adaptációs készségüket bizonyítva megpróbálhattak „nem-szabályiskolákként” működni. A tanulmány arra tesz kísérletet, hogy ezen időszak tapasztalatait figyelembe véve újraolvassa és -értékelje Illich némileg kombattáns oktatásfilozófiai nézeteit, és szemügyre vegye, hogy a rendszer szintű online térben zajló oktatás tapasztalatai igazolják vagy megcáfolják a filozófus elképzeléseit. If we read Ivan Illich's notorious study about the school "Die Entschulung der Gesellschaft" again in 2022, it involuntarily raises the question of whether the AustrianAmerican philosopher and theologian would change anything about the views outlined there. But the text still has an effect today still as radical as 50 years ago. If he too had survived the pandemic and faced the challenges that plagued the traditional school system, which he called 'norm school', would he have revised his embarrassing educational philosophy, and if so, to what extent? With his hyper-idealistic, provocative, but very thought-provoking ideas, Ivan Illich addresses the dilemmas of traditional school education: e.g. the performance constraints, the "regular schools", education to become consumer idiots, deepening social inequalities, endless contraselection, etc. The status quo of the two years of the pandemic created a situation where 'mainstream schools' could try to act as 'special schools' by demonstrating their adaptability. The study seeks to re-read and reassess Illich's somewhat combative philosophical views on education in the light of the experiences of the time and examine whether the experience of teaching in a systems-level online space confirms or refutes the philosopher's ideas. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Szociológia 
650 4 |a Bölcsészettudományok 
650 4 |a Filozófia, etika és vallástudományok 
695 |a Oktatásfilozófia, Társadalomfilozófia, Oktatáspszichológia, Kultúrfilozófia, Kulturális antropológia, Tudásszociológia 
700 0 1 |a Illich Ivan 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/77907/1/kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_053-065.pdf  |z Dokumentum-elérés