A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői

Tanulmányunk az iskolai lemorzsolódás összetett, több szintű elemzését kísérli meg egy 2018/2019-es tanévben végzett empirikus (önkitöltős online kérdőíves) kutatás alapján. A hozzáférési alapú mintát általános iskolai pedagógusok (1136 fő) és hetedik osztályos tanulók (1953 fő) alkotják. Az elemzés...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Paksi Borbála
Széll Krisztián
Magyar Éva
Fehérvári Anikó
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 8
Kulcsszavak:Lemorzsolódás - iskolai, Tanulói teljesítmény
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2020.8.62

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57305
LEADER 02839nab a2200265 i 4500
001 misc57305
005 20201216092904.0
008 201216s2020 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2020.8.62  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Paksi Borbála 
245 1 2 |a A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Paksi Borbála 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 62-81 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 30 No. 8 
520 3 |a Tanulmányunk az iskolai lemorzsolódás összetett, több szintű elemzését kísérli meg egy 2018/2019-es tanévben végzett empirikus (önkitöltős online kérdőíves) kutatás alapján. A hozzáférési alapú mintát általános iskolai pedagógusok (1136 fő) és hetedik osztályos tanulók (1953 fő) alkotják. Az elemzési keretet a nemzetközi irodalom szisztematikus vizsgálatai adták, melyek a lemorzsolódás okait egyéni, családi és iskolai szintű tényezőkre bontják. A korábbi hazai kutatási eredmények is megerősítik ezt a tipizálást, ugyanakkor a hazai elemzésekből még hiányzik a jelenség komplex vizsgálata, illetve többféle (szociológiai, pedagógiai, pszichológiai) nézőpont alkalmazása. Írásunk erre tesz kísérletet. Az eredmények megerősítik a nemzetközi kutatási tapasztalatokat, kiemelhetjük azonban a családi háttér erőteljes dominanciáját mint alapvető magyar sajátosságot. Our study intends to provide a complex, multi-level analysis of school dropout based on an empirical research study (self-administered questionnaire) conducted in the academic year of 2018/2019. Convenience sampling included teachers (1.136) and 7th-grade students (1.953) from 88 primary schools (school sites). The framework of analysis is derived from the systematic analysis of international literature, which break down the causes of dropout into individual, family and school level factors. Previous Hungarian research results confirm this typology, however, national research still lacks a complex investigation of this phenomenon and the application of multiple (sociological, pedagogical, psychological) perspectives. Our study aims to provide these. Our results confirm international research findings, though we can highlight the massive dominance of family background as a fundamental Hungarian peculiarity. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Lemorzsolódás - iskolai, Tanulói teljesítmény 
700 0 1 |a Széll Krisztián  |e aut 
700 0 1 |a Magyar Éva  |e aut 
700 0 1 |a Fehérvári Anikó  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57305/1/iskolakultura_2020_008_062-081.pdf  |z Dokumentum-elérés