Az okostelefon- és YouTube-használat, valamint a serdülők attitűd- és normarendszerének összefüggései az önértékeléssel és a diákok kiégésével serdülők online normarendszere /

Háttér és célkitűzések: Az internet és a közösségi média térhódításának hatása a pszichológiai kutatások homlokterébe került az elmúlt évtizedben. A legkutatottabb korosztály a digitalizált világban született serdülők, akiknek az internet és a közösségi média használata napi rutin. Ezzel a serdülők...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Hegyi Ágnes
Jagodics Balázs
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 12
Kulcsszavak:Pszichológia, Internet használata, Média - közösségi, Serdülőkor - pszichológia, Számítógép-hálózat - Internet, Számítógép-hálózat - Internet és társadalom, Számítógép-hálózat - Internet - hatása - társadalmi
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57537
LEADER 03642nab a2200241 i 4500
001 misc57537
005 20210215094856.0
008 210215s2020 hu o 0|| hun d
022 |a 1215-5233 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Hegyi Ágnes 
245 1 3 |a Az okostelefon- és YouTube-használat, valamint a serdülők attitűd- és normarendszerének összefüggései az önértékeléssel és a diákok kiégésével   |h [elektronikus dokumentum] :  |b serdülők online normarendszere /  |c  Hegyi Ágnes 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 59-80 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 30 No. 12 
520 3 |a Háttér és célkitűzések: Az internet és a közösségi média térhódításának hatása a pszichológiai kutatások homlokterébe került az elmúlt évtizedben. A legkutatottabb korosztály a digitalizált világban született serdülők, akiknek az internet és a közösségi média használata napi rutin. Ezzel a serdülők online jelenlétének negatívumai, pszichés terhek, például a túlzott okostelefon-használat, függőségek, hangulatzavarok is megjelentek. A közösségi oldalak egy specifikus képviselője, a Youtube a serdülőkori társas kapcsolatok egyik legrelevánsabb helyszíne, s világszerte az egyik legkedveltebb felületnek számít. Mindezek tükrében, kutatásunkban az okostelefonok és a Youtube használatának, valamint az önértékelés, a kiégés és a serdülők normarendszerének összefüggéseit tárgyaljuk.  Módszer: A kutatásban összesen 476 diák vett részt. A célcsoport 14-20 év közötti fiatal volt, akik a Mobilhasználati, a Mobilkötődés, a Rosenberg-féle Önértékelés, a Diák Kiégés, valamint a Youtube-hoz alakított normavizsgálat kérdőíveket töltötték ki online felületen. Eredmények: Az eredmények szerint a magyar serdülők legkedveltebb közösségi oldala a Youtube. A feltáró faktorelemzés alapján egyértelműen elkülöníthetők a pozitív és negatív hatású viselkedések a diákok megítélése alapján ezen az online felületen. A korrelációelemzések alapján a mobilkötődés és a kiégés pozitív, míg a mobilkötődés és az önértékelés negatív kapcsolatban áll egymással. A normavizsgálat további eredménye szerint az online térben is megjelenik a többszörös tudatlanság jelensége, vagyis a személyes és észlelt normák közötti jelentős különbség. Következtetések: Az eredmények alátámasztják, hogy a diákok életében fontos területet jelentenek az online felületek és a videómegosztó oldalak. Az online térben hasonló szociálpszichológiai jelenségek jönnek létre, mint a valóságban, vagyis az elfogadottnak vélt viselkedések hatással lehetnek az egyéni magatartásra is. A kutatás tapasztalatai segítenek megérteni a diákokat online térben érő hatásokat, illetve ezek kapcsolatát az egyéni és iskolai tényezőkkel. Ezek a tapasztalatok segíthetnek a későbbi intervenciós és prevenciós programok kidolgozásában. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
650 4 |a Pszichológia (benne ember-gép kapcsolat) 
695 |a Pszichológia, Internet használata, Média - közösségi, Serdülőkor - pszichológia, Számítógép-hálózat - Internet, Számítógép-hálózat - Internet és társadalom, Számítógép-hálózat - Internet - hatása - társadalmi 
700 0 1 |a Jagodics Balázs  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57537/1/iskolakultura_2020_012_059-080.pdf  |z Dokumentum-elérés