Pleonazmus és tautológia a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról /
A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a t...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2019
|
Sorozat: | Jelentés és nyelvhasználat
6 No. 2 |
Kulcsszavak: | Nyelvészet |
mtmt: | http://dx.doi.org/10.14232/JENY.2019.2.11 |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/66352 |
LEADER | 02011nab a2200205 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta66352 | ||
005 | 20210507102719.0 | ||
008 | 200127s2019 hu o 0|| zxx d | ||
022 | |a 2064-9940 | ||
024 | 7 | |a http://dx.doi.org/10.14232/JENY.2019.2.11 |2 doi | |
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Schirm Anita | |
245 | 1 | 0 | |a Pleonazmus és tautológia |h [elektronikus dokumentum] : |b a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról / |c Schirm Anita |
260 | |c 2019 | ||
300 | |a 145-163 | ||
490 | 0 | |a Jelentés és nyelvhasználat |v 6 No. 2 | |
520 | 3 | |a A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a tautológiát azonosságon alapuló szószaporításnak tartják. Tanulmányomban a szakirodalom definícióinak az áttekintése után egy középiskolai tankönyvkorpusz elemzésének az eredményeit ismertetem, majd ötleteket adok arra, hogy a nyelvtantanításban hogyan lehetne a korábbi ismereteket felhasználva példák segítségével a diákok számára a hétköznapi helyzetekben is hasznosítható módon megtanítani e két fogalmat. Ugyanis mind a pleonazmus, mind pedig a tautológia kötődik a nyelvhelyességhez, a kommunikációhoz, a stilisztikához, a retorikához, a szemantikához és a pragmatikához, vagyis számos kapcsolódási pont van az egyes tananyagokban a két fogalom megismertetésére. A tanulmányban amellett érvelek, hogy nem fölösleges fölöslegesnek tűnő szerkezeteket tanítani, mert a fölöslegesség látszata mögött számos, egyáltalán nem fölösleges nyelvhasználati stratégia húzódhat meg. | |
695 | |a Nyelvészet | ||
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/66352/1/jelentes_2019_002_145-163.pdf |z Dokumentum-elérés |