Pleonazmus és tautológia a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról /

A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a t...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Schirm Anita
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2019
Sorozat:Jelentés és nyelvhasználat 6 No. 2
Kulcsszavak:Nyelvészet
mtmt:http://dx.doi.org/10.14232/JENY.2019.2.11
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/66352
LEADER 02011nab a2200205 i 4500
001 acta66352
005 20210507102719.0
008 200127s2019 hu o 0|| zxx d
022 |a 2064-9940 
024 7 |a http://dx.doi.org/10.14232/JENY.2019.2.11  |2 doi 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Schirm Anita 
245 1 0 |a Pleonazmus és tautológia   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról /  |c  Schirm Anita 
260 |c 2019 
300 |a 145-163 
490 0 |a Jelentés és nyelvhasználat  |v 6 No. 2 
520 3 |a A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a tautológiát azonosságon alapuló szószaporításnak tartják. Tanulmányomban a szakirodalom definícióinak az áttekintése után egy középiskolai tankönyvkorpusz elemzésének az eredményeit ismertetem, majd ötleteket adok arra, hogy a nyelvtantanításban hogyan lehetne a korábbi ismereteket felhasználva példák segítségével a diákok számára a hétköznapi helyzetekben is hasznosítható módon megtanítani e két fogalmat. Ugyanis mind a pleonazmus, mind pedig a tautológia kötődik a nyelvhelyességhez, a kommunikációhoz, a stilisztikához, a retorikához, a szemantikához és a pragmatikához, vagyis számos kapcsolódási pont van az egyes tananyagokban a két fogalom megismertetésére. A tanulmányban amellett érvelek, hogy nem fölösleges fölöslegesnek tűnő szerkezeteket tanítani, mert a fölöslegesség látszata mögött számos, egyáltalán nem fölösleges nyelvhasználati stratégia húzódhat meg. 
695 |a Nyelvészet 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/66352/1/jelentes_2019_002_145-163.pdf  |z Dokumentum-elérés