A tipikusan fejlődő és a sajátos nevelési igényű serdülők pszichológiai egészségének, egészségmagatartásának és jóllétének vizsgálata
The doctoral dissertation investigates adolescent psychological health, health behaviour, and well-being, with a focus on typically developing students, special educational needs (SEN) students with a specific learning disorder diagnosis. Adolescence is a crucial period of bio-psycho-social developm...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Disszertáció |
Megjelent: |
2025-07-02
|
Kulcsszavak: | pszichológiai jóllét, sajátos nevelési igények, specifikus tanulási zavar, rizikómagatartás, serdülőkor; psychological well-being, special educational needs, specific learning disorders, risk behaviour, adolescence |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://doktori.ek.szte.hu/12570 |
Tartalmi kivonat: | The doctoral dissertation investigates adolescent psychological health, health behaviour, and well-being, with a focus on typically developing students, special educational needs (SEN) students with a specific learning disorder diagnosis. Adolescence is a crucial period of bio-psycho-social development in which low mental health can result in psychological and functional difficulties. The aim of this thesis is to analyze the individual and social factors that influence psychological well-being, as well as to examine health risk behaviors and their interrelationships. The thesis discusses on the definition of psychological well-being, which is founded on the concepts of happiness, satisfaction, and positive emotions. Children with special educational needs have lower levels of social and individual skills, as well as more frequent behavioral and emotional problems, which can have a severe impact on their quality of life. Health-risk behaviors, such as smoking and alcohol consumption, begin during adolescence and are closely related to psychological well-being. The thesis proposes four major research questions that investigate the relationships between individual and social characteristics, differences in SEN and typically developing students, behavioral and emotional problems, and health behaviors and mental health. The research has demonstrated that individual and social resources have a substantial impact on psychological well-being. Self-esteem and resilience are particularly critical protective factors. The psychological well-being of SEN students is more significantly influenced by school attachment and peer support than that of their typically developing peers. Age and mental health were significantly correlated with the prevalence of health risk behaviors, such as smoking and alcohol consumption. The research demonstrated the critical nature of mental health and psychological well-being during adolescence. Individualized strategies for development and support are necessary due to the heterogeneity of SEN pupils. The findings of this investigation have the potential to facilitate the development of initiatives that promote the mental health and well-being of adolescents. A doktori disszertáció a serdülők pszichológiai egészségét, egészségmagatartását és jóllétét vizsgálja, különös tekintettel a tipikusan fejlődő tanulókra és a sajátos nevelési igényű (SNI), specifikus tanulási zavar diagnózissal rendelkező tanulókra. A serdülőkor a bio-pszicho-szociális fejlődés döntő fontosságú időszaka, amelyben az alacsony mentális egészség pszichológiai és funkcionális nehézségeket eredményezhet. A dolgozat célja a pszichológiai jóllétet befolyásoló egyéni és társas tényezők elemzése, valamint az egészségkockázati magatartásformák és azok összefüggéseinek vizsgálata. A dolgozat a pszichológiai jóllét definícióját tárgyalja, amely a boldogság, az elégedettség és a pozitív érzelmek fogalmán alapul. A sajátos nevelési igényű gyermekek szociális és egyéni készségei alacsonyabb szintűek, valamint gyakrabban fordulnak elő viselkedési és érzelmi problémák, ami komoly hatással lehet az életminőségükre. Az egészségügyi kockázati magatartásformák, mint például a dohányzás és az alkoholfogyasztás, serdülőkorban kezdődnek, és szorosan összefüggenek a pszichológiai jólléttel. Az empirikus kutatás négy fő kutatási kérdést fogalmaz meg, amelyek az egyéni és társas jellemzőket, a specifikus tanulási zavarral küzdő tanulók és a tipikusan fejlődő tanulók közötti különbségeket, a viselkedési és érzelmi problémákat, valamint az egészségmagatartás és a mentális egészség közötti összefüggéseket vizsgálják. A mintában 276 fő serdülő vett részt, melyből 143 fő rendelkezett specifikus tanulási zavarral. Az empirikus kutatás papír-ceruza alapú kérdőíveket használ, keresztmetszeti elrendezésben. Az eredmények alapján az önbecsülés és a reziliencia különösen fontos védőfaktorok. A specifikus tanulási zavarral küzdő tanulók pszichológiai jóllétét az iskolai kötődés és a kortársak támogatása jelentősebb mértékben befolyásolja, mint a tipikusan fejlődő társaikét. Az életkor és a mentális egészség szignifikánsan korrelált az rizikómagatartások például a dohányzás és az alkoholfogyasztás gyakoriságával. Az eredmények bizonyították a mentális egészség és a pszichológiai jóllét kritikus jellegét serdülőkorban. A tanulási zavarral küzdő tanulók heterogenitása miatt egyénre szabott fejlesztési és támogatási stratégiákra van szükség. A kutatás eredményei hozzájárulnak a serdülők mentális egészségének és pszichológiai jóllétének támogatását célzó programok és beavatkozások kidolgozásához. |
---|